19 mars 2018

Morjärv Is-sm

So många vet så var jag i Morjärv och körde Is-SM ihelgen i Dubbklassen, förhållandena för iskörning var inte de bästa på lördagen med ganska kall morgon och oerhört mycket snörök. Det var dålig sikt men vi kämpade på under dagen. Tycker iskörning är riktigt rolig men just nu hänger jag inte med, kan ha att göra med att jag kör på pappas gamla isdäck han hade när han tävlade i Poprace, det är väl ungefär 25år gamla däck.




Dag 1





I första racet fick jag en hyfsad start, var ut som 5a men hade för dåligt fäste i första kurvan och snurrade nästan. Hamnade sist och fick börja om helt, kom ikapp framförvarande lite åt gången men kände att jag kunde pressa lite till. Körde då lite för fort i första kurvan där det går som snabbast, slutade i en avkörning där hela motorutrymmet snöfylldes, mycket mer än så hände inte med bilen. Lite skador på plasten men det får man räkna med. Annars var bilen hel och jag fick inte så mycket som ett blåmärke. Surt att hamna i vallen men man lär sig var gränserna går iallafall.

Inför andra racet hade vi bytt bakdäck och hoppades på bättre resultat, tyvärr har jag inte det bästa däcken och jag kände ingen större skillnad i fästet mellan racen. Helt klart en stor del till att jag hamnar efter i både starter och efter kurvorna, tar lite för lång tid innan jag får upp farten. Jag kom ut som 5a tror jag, och lyckades hålla den platsen i några varv. Bakomvarande bilarna låg tätt inpå och när jag gled ut i en kurva hamnade jag ner på en 6e placering. Efter 6 av våra 8a varv så gick bilen alldeles för varm för att fortsätta, jag avbröt och körde in i depån. Det visade sig att när jag hade åkt av i tidigare race så hade jag fått is i luftintaget för kylaren. Rensade och allt verkade ok inför dag 2!


Dag 2 
Dag 2 var det mycket varmare, det regnade innan starten så det var verkligen moddigt. Testkörde inget på Söndag eftersom jag testat ut flera starter och så under Lördagen.  Det bestämdes också under förarmötet att vi bara skulle köra 6 varv per race p.g.a få startande bilar och för att banan skulle hålla. Banan hade också gjorts om i några kurvor för att få ner farten.
Fick bästa starten under helgen för min del, kom ut som 5a och var ikapp de bilarna som låg på 3e och 4e plats. Tyvärr försvann de ganska fort direkt vi kom ut på raksträckan efter andra kurvan, hade alldeles för dåligt fäste för att ha en chans att hänga på dom. Tyckte körningen gick ganska bra annars, såklart mycket tid som kan tjänas in. Nerväxlingar och uppväxlingar är inte optimala ännu men jobbar på det och försöker känna var jag får mest fäste, tyvärr så började kopplingen tokslira när jag växlade upp tidigt. Jag blev omkörd och kom tillslut i mål på en 7e placering. Hade inte så mycket högre förhoppningar men kan konstatera att jag ska köpa nya däck till nästa år om jag ska köra Is-sm då också. När jag rullade in i depån så börjar oljetryckslampan varna för lågt oljetryck, vi lastade direkt jag kom in i depån och visste att det var färdigkört förd den här is-säsongen.  Grattis till er som lyckades bättre än mig! Såg många fina körningar under dagarna.


Är sjukt less på motorer och skruvning nu, blir att invänta min motor jag har beställt. Den skulle komma efter påsk! Vi kommer färdigställa bilen inför första SM tävlingen i strängnäs den 12e maj istället, det blir uppdatering av plast, lite målning, motorbyte, kopplingsbyte, byte av bakdämpare och förhoppningsvis fjädrar runt om. Jag får se vad jag har råd med och kan lägga ut! Ska bli intressant att se vad jag får ut av den nya motorn i HK och jämföra mot den jag hade förra året. Jag hoppas på succé. Det kan iallafall inte gå sämre än förra sommaren då jag i princip hade trasig bil varje tävling. Vill även testa bilen innan strängnäs, får se om någon klubb har en upptinad bana här uppe, det sista jag vill är att åka på tävling 130mil bort med en bil som inte fungerar.

Arbetet med bilen påbörjas under veckan o, får se när vi tar isär motorn och kollar vad det är för fel. Troligtvis är det väl bara lagerbyte.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar